اسلایدر

به استقبال دربی ایتالیا؛ تاریخ نگاری یک جنگ

$@ بارسلونا @$اخبار بارساو...
اخبار فوتبال
لینک دوستان
خرید موزن میکرو تاچ مکس">خرید موزن میکرو تاچ مکس
خرید عینک آفتابی">خرید عینک آفتابی
خرید هدیهhttp://">خرید هدیه
تبادل لینک">تبادل لینک

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان sport و آدرس behnam111.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





و می رسیم به ایتالیا، سرزمین دربی ها. تقویم سری آ را که نگاه بیندازید پر است از دربی های ریز و درشت هفتگی. دربی هایی که عموما ریشه جغرافیایی دارند و بعضا هم تاریخی. از جمع جغرافیایی ها می توان از دربی دلا مادونینا یاد کرد که اشاره دارد به مجسمه مریم باکره بر فراز شهیرترین کلیسای شهر. دربی دلا موله میان یوونتوس و تورینو که به واسطه بنای تاریخی موله آنتونلیانا در تورین به این نام شهرت گرفته. دربی دل کوپولونه یا کاپیتولینو یا همان دربی پایتخت میان رم و لاتسیو. دربی سیسیل میان کاتانیا و پالرمو. دربی دلا لانترنا در مصاف پر از خشم جنوا و سمپدوریا. و در نهایت دربی دلو استرتو بین مسینا و رجینا. و از تاریخی ها دربی دل سوله یا دربی خورشید میان رمی های مرکز نشین و جنوبی های ناپل و در آخر دربی دی ایتالیا میان اینتر و یوونتوس که بی نیاز از قرابت جغرافیایی، بزرگ ترین دربی سرزمین چکمه به شمار می رود.

تاریخچه

ریشه دربی ایتالیا را به جیانی بررا، با نفوذترین روزنامه نگار قرن گذشته ایتالیا نسبت می دهند، زمانی که در سال های انتهای دهه شصت و مشخصا در فصل 68-1967 کلید واژه ال دربی دی ایتالیا را برای نخستین بار به ادبیات فوتبال این کشور وارد می کند. رقابت های قهرمانی ایتالیا نخستین بار در 1898 شکل می گیرد، زمانی که هنوز تیمی تحت عنوان اینتر متولد نشده و یوونتوس یک ساله هم شکوه چندانی ندارد. در هفت دوره ابتدایی بازی ها این جنواست که شش قهرمانی از نه قهرمانی امروزش را دشت می کند. هفت سال بعد در 1905 یوونتوس اولین بار جشن قهرمانی می گیرد و در اولین فصل جدایی اینتر از میلان در 10-1909 این نراتزوریست که داستان قهرمانی هایش را کلید می زند. بعد از آن تیم گمنام پرو ورکالی پنج بار قهرمان می شود و سپس بازی های برای یک دوره پنج ساله به خواب زمستانی می رود. اولین دوره لیگ حرفه ای سری آ در 20-1919 برپا می شود و اینتری ها نخستین جام را به خانه می برند. رقابت در تمام قرن امتداد می یابد. پنج قهرمانی متوالی یووه در دهه 30 و 80 سال بعد پنج قهرمانی متوالی اینتری ها در دهه 2000. با این حال یووه فراز و فرودهای کمتری را تجربه می کند و استوارتر از رقیب پیش می رود، تا آنجا که اولین تیم با دو ستاره طلایی در ایتالیا لقب می گیرد. در تمام این سال ها تقابل اینتر و یووه جذابیت و حساسیت های بیشتری در قیاس با میلان و یووه داشته، حداقل تا پیش از آغاز عصر طلایی میلان در دهه های 80 و 90، که این تیم ظرف مدت 10 سال، 6 بار قهرمان سری آ می شود. بعد از این عصر هم گرچه روسونری ها داعیه های بیشتری دارند اما هرگز کسی آن ها را یک طرف بزرگ ترین دربی کشور نمی گذارد، دربی ایتالیا برچسبی همیشگی است، پر از ریشه های تاریخی که حصرش را به اینتر و یووه داده.

ریشه هایی که از 16 آوریل 1961 کلید می خورد. زمانی که در جریان رقابت شانه به شانه دو تیم برای قهرمانی، بازی فینال گونه فصل به واسطه شورش تماشاگران نیمه کاره می ماند. مسوولان بازی ها در ابتدا طرف یوونتوسی را گناهکار می شمارند و بازی را دو به صفر به سود اینتر سند می زنند اما دو ماه بعد و زمانی که شرایط حساس تر شده، رای قبلی باطل و قرار به تکرار بازی می شود. آنجلو موراتی، پدر ماسیمو مالک کنونی باشگاه، نفوذ آنیلی ها را سرمنشا این تغییر ناگهانی می خواند و از سرمربی تیمش هررا تقاضا می کند تا با تیم آکادمی باشگاه برابر تورینی ها قرار بگیرد. 10 جولای 61، سنگین ترین شکست تاریخ دربی با حساب 9-1 و در مصاف جوان های زیر 20 سال اینتر و بزرگسالان یووه رقم می خورد تا بیانکونری از قهرمانی اش دفاع کند. نقطه الهام بخش این مصاف زننده تک گل اینتر است. ساندرو ماتزولا، پسر 19 ساله والنتینو ماتزولا ستاره تیم افسانه ای تورینو در دهه 40. تیمی که بعد از 5 قهرمانی پیاپی در سری آ، به یکباره در سانحه هوایی سوپرگا برای همیشه از صحنه تاریخ محو می شود. برای همیشه محو می شود تا رقیب پایین دست آن روزهایش یعنی یووه دوباره تیم اول تورین شود و پرونده ای که برای همیشه خاکستری می ماند.

26 سال بعد در آوریل 1998 جرقه دیگری زده می شود. روزهایی که اینتر و یووه شاه ماهی های فوتبال را در ترکیبشان دارند. یک طرف رونالدوی برزیلی و طرف مقابل زیدان فرانسوی. اینتر بازی رفت را با تک گل یوری یورکائف در خانه برده و حالا در هفته سی و یکم (لیگ ایتالیا در آن زمان با 18 تیم برگزار می شد) دو تیم در فینال لیگ برابر هم قرار می گیرند. گل دقیقه 21 آلکس دل پیرو نتیجه بازی و بعدها جام قهرمانی را برای یووه رقم می زند اما این بازی یک تاریخ نانوشته هم دارد. ضربه آشکار مارک یولیانو به سینه رونالدو در محوطه جریمه یووه از سوی چیکارینی به هیچ انگاشته می شود، پنالتی واضحی که بعدها بارها دست مایه کمدین های خوش ذوق ایتالیایی قرار می گیرد و بغض فروخورده ابدی اینتری ها.



پیروزی های متوالی یووه در سال های ابتدایی دهه 2000 ادامه دارد. دو پیروزی 3-1 و 3-0 در سال های 2001 و 2003 برای یوونتوس عملا نشان می دهد که رقیب آبی و مشکی را یارای مقابله با آن ها نیست. بلافاصله در همان سال و در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا اتفاق جالبی می افتد. دو تیم دو طرف نیمه نهایی می شوند. در یک سو یووه باید از پس رئال برآید و در سوی مقابل اینتر، میلان همشهری را در پیش دارد، آن هم درست بلافاصله بعد از اینکه غول مادریدی رونالدو و زیدان دو طرف را بلعیده. تمام ایتالیا چشم انتظار دربی اول کشور در فینال هستند. یووه در شب اول از دور برگشت، که شاید بهترین بازی تمام تاریخ بیانکونری در اروپا به شمار بیاید، با گل های ترزگه، دل پیرو و سوپر گل به یاد ماندنی پاول ندود، تک گل زیدان را بی ثمر می گذارد و به فینال می رسد. در آن سو اما اینتر با دو تساوی 0-0 و 1-1 و تنها و تنها به واسطه قانون گل زده در خانه حریف برابر میلان می شکند تا رویای ابدی بر باد رود.

و سرانجام آتش جنگ که در جریان رسوایی های معروف فوتبال ایتالیا موسوم به کالچیوپولی شعله ور می شود. یوونتوس دو قهرمانی سال های 2005 و 2006 خود را از دست می دهد و راهی سری ب می شود و اینتر با تصاحب یکی از این دو قهرمانی، درخشان ترین روزهایش را استارت می زند. اینتری ها معتقدند عدالت (و نه همه آن) در قبال رقیب اجرا شده و یوونتوسی ها طرف مقابل را به غارت جام و عنوانشان متهم می کنند. شش سال می گذرد. در تمام این مدت بارها طرفین مدارک تازه ای رو می کنند و بارها دادگاههای ارشد ایتالیا به راه می افتند اما پایان هر یک تنها و تنها سرمنشا کینه های بیشتر می شود و قصه ای که هنوز و همیشه سر دراز دارد. یووه و اینتر حالا میانه ای به تاریکی بارسلونا و رئال، لیورپول و یونایتد، گلاسکو و سلتیک و در آن سوی اقیانوس ها بوکا و ریورپلات دارند. نزاعی که هیچ گاه سر آتش بس نمی گیرد و برای همیشه بزرگترین دربی ایتالیا خواهد ماند.

آمار و ارقام ها

اولین دیدار دو تیم بیش از یکصد سال قبل و در 14 نوامبر 1909 برگزار شد. جایی که یوونتوس با دو گل ارنستو بورل در تورین دو به صفر از سد رقیب سال های بعدش گذشت. از آن تاریخ تا امروز دو تیم در تمامی رقابت ها تا کنون 216 بار به مصاف یکدیگر رفته اند که سهم یووه 96 پیروزی، 53 تساوی و 67 شکست بوده.

کفه ترازوی آمار در سری آ هم به سمت یووه غالب است. از جمع 185 بازی لیگ، 83 پیروزی، 46 تساوی و 56 شکست سهم بیانکونری ها بوده.

در تمامی رقابت های دو تیم تا امروز 577 گل به ثمر رسیده که 309 گل برای یووه و 268 گل برای اینتر به ثبت رسیده. در رقابت های سری آ هم 264 گل سهم یوونتوس و 231 گل سهم اینتر بوده است.

بهترین پیروزی تقابل های رو در رو به همان جولای 1961 باز می گردد که یووه با 9 گل از سد رقیب عبور کرد. جدای از سال های دورتر و پیروزی های پر تعداد 6 و 7 گله دو تیم برابر یکدیگر، یووه در 1975 در خانه اینتر با حساب 6-2 به برتری رسیده و اینتر هم دوبار در سال های 1979 و 1984 با 4 گل پیروز شده. این ها نزدیک ترین پیروزی های بزرگ دو تیم تا به امروز بوده اند.

جوزپه مه آتسا، اسطوره سال های دور اینتر، با 12 گل در طی سه دهه بهترین گلزن دربی ایتالیا به شمار می رود. دابل او در 1929 و هتریکش در 1936 برابر یووه از شیرین ترین لحظات این بازیکن در دربی هاست. البته مه آتسا بعد از سال ها بازی در اینتر یک فصل را هم در یووه سپری کرده.

عمر سیوری، ستاره آرژانتینی یوونتوس در دهه های 50 و 60، دیگر مرد الهام بخش دربی هاست. سیوری فقید، یک سال قبل از مرگش در فهرست 100 بازیکن برتر زنده تاریخ قرار گرفت. وی در دربی 1961 به تنهایی 6 گل از 9 گل یووه را به دروازه اینتر زد و از این حیث بهترین عملکرد را در یک بازی داراست.

دربی پیش رو

یوونتوس با کسب 28 امتیاز از مجموع 30 امتیاز ممکن در این فصل جدی ترین شانس قهرمانی سری آست. در سوی مقابل اینتر بعد از دو فصل کابوس وار این بار توانسته با 8 پیروزی از 10 بازی بلافاصله پشت سر یوونتوس در مکان دوم جدول قرار بگیرد و جدی ترین تهدید کننده بیانکونری باشد. دربی پیش رو احتمالا مهم ترین دربی سال های اخیر دو تیم است. اینتر که سال گذشته هر دو بازی رفت و برگشت را به حریف واگذار کرد در پی جبران فاصله چهار امتیازی و البته سرخوردگی های دو فصل اخیر است و در سوی دیگر یووه برای تثبیت اقتدارش نیاز مبرمی به این پیروزی دارد. نکته دیگر رکورد 49 بازی بدون شکست یوونتوسی ها در سری آست. رکوردی که احتمالا تا پایان فصل همین یک بار و برابر اینتر تهدید خواهد شد. در این بین یک فال بد هم وجود دارد؛ 49 بازی بدون شکست یک دژاووی جالب را برای فوتبالی ها به خاطر می آورد، آرسنالی ها حدفاصل می 2003 تا اکتبر 2004 دقیقا همین روند را طی کردند اما نوارشان در مرز 50 به دستان رقیب سنتی یعنی منچستر از هم گسست. این فال بد تاریخی احتمالا مهم ترین تهدید یووه ای در بازی روز شنبه است. یووه ای ها هم اکنون تنها 9 بازی دیگر تا شکستن رکورد 58 بازی بدون شکست میلان در سال های ابتدایی دهه 90 فاصله دارند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ جمعه 12 آبان 1391برچسب:, ] [ 9:26 ] [ بهنام ]

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش امدید . مدیر وبلاگ بهنام . با ما تبادل لینک کنید
آرشیو مطالب
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 606
بازدید دیروز : 257
بازدید هفته : 1153
بازدید ماه : 988
بازدید کل : 143054
تعداد مطالب : 467
تعداد نظرات : 46
تعداد آنلاین : 1



ریش تراش سه تیغ فیلیپس (مدل 6970)



سلام به تمام بازدید کنندگان از این وب.behnam111.loxblog.com
.
ابزار پرش به بالا
بازی اورجینال PES 2014 ساعت اسپرت طرح رولکس مارک WALAR

امارگیر حرفه ای سایت